La data de 12 februarie, într-o zi de miercuri am avut parte de o conversație foarte inspiratoare. Aceasta era prima ocazie a discuțiilor purtate cu tineri care s-au mutat acasă la Odorheiu Secuiesc. Le-am împărțit ideile noastre, am căutat soluții la problemele lor cu care s-au confruntat mutându-se în orașul nostru.

Printre altele au menționat funcționarea sistemelor și instituțiilor de stat, birocrația și dependența de funcții și de statut. Totodată se plâng de atitudinea de comunicare a funcționarilor publici, precum și lipsurile juridice. Cei care se mută acasă cu copii, se confruntă cu o multitudine de probleme dacă vor să-i înscrie la unitățile de învățământ, precum grădinița, școala. Iar cei care sosesc la Odorheiu Secuiesc dintr-o localitate cu o amploare mai vastă și bogată din punct de vedere cultural, în prima perioadă cu siguranță va simți o lacună în acest sens. La acesta contribuie cu siguranță și lipsa spațiilor comunitare.

În primul rând am încercat să le identificăm problemele, apoi ne-am străduit să găsim soluții posibile pentru a trăi, a munci mai bine acasă, respectiv ca orașul nostru să fie un loc mai bun pentru întemeierea unei familii. Ca soluție, s-a oferit ideea unei platforme online unde se poate împărți idei și experiențe, precum și sfaturi utile. De exemplu pot fi împărțite sfaturi utile cu privire la unele proceduri și la evitarea unor capcane. Totodată după părerea multora ar fi utilă intervenția profesională a unui jurist sau avocat în vederea familiarizării cu legislația română. În aceste situații crearea relației între tinerii care se mută acasă și specialiști este semnificativă. Totodată este importantă sensibilizarea publicului larg față de atitudinile omenești, și în același timp accentuarea și mediatizarea inițiativelor care încurajează tinerii să se întoarcă și să se mute acasă. Ar fi importantă organizarea mai multor programe comunitare și crearea spațiilor care deservesc interesele comunității locale. În același timp s-a ivit ideea creării unei baze de date care ar ajuta în procesul de căutare a locurilor de muncă. Această bază de date ar conține CV-ul candidaților, iar candidații vor putea marca domeniile de activitate preferate, iar în baza acestora angajatorii îi găsesc ușor. La finalul discuțiilor am luat rămas bun reciproc, iar fiecare s-a dus acasă cu eventuale răspunsuri la problemele ivite, iar în luna martie iar ne întâlnim cu noi întrebări și teme de discutat.

Te așteptăm cu drag la discuțiile noastre dacă te afli / te vei afla în viitorul apropiat în situație asemănătoare. Sau dacă știi pe cineva, trimite-l la programul nostru. Stăm la dispoziție pentru lămurirea oricăror probleme, căutați-ne pe adresa de email: bernadett@szka.org.